WESTERLAND - Op woensdag 27 mei zijn er chicanes geplaatst op de Koningsweg in Westerland. Deze chicanes zijn geplaatst om het vele, te hard rijdende, verkeer door Westerland af te remmen. Nadat de chicanes geplaatst zijn, zijn er een hoop reacties bij de gemeente binnen gekomen. Met dit bericht wil men antwoord geven op de meest gestelde vragen en opmerkingen.
Fietsers mee door de chicane
De meeste reacties die binnen zijn gekomen zijn vragen over waarom de fietsers niet achter de chicanes langs kunnen fietsen. Op advies van de politie, Veilig Verkeer Nederland en de Fietsersbond is bewust voor deze opstelling gekozen. Want ook al lijkt het misschien veilig om met de fiets achter de objecten langs te fietsen, dit is het zeker niet. Als voorbeeld: een fietser en een automobilist passeren tegelijk de chicane. Na de chicane gaat de auto weer naar rechts. Op dat moment zit de fietser in de dode hoek van de automobilist. Dit kan tot hele gevaarlijke situaties lijden. Om deze reden gaat ook de fietser door de chicane. Op die manier is de fietser altijd in het zicht van de automobilist. Deze manier is al op meerdere locaties in Nederland toegepast en daar zijn goede ervaringen mee. De opstelling is ook met opzet zo krap gemaakt, zodat een automobilist direct ziet dat het onmogelijk is om een fietser in de chicane te passeren. De remmende werking is op deze manier het grootst en de situatie voor de fietser het veiligst.
Nieuwe situatie
Eind vorig jaar is er een bewonersbijeenkomst geweest in Westerland. Daarbij werd zeer duidelijk dat de bewoners het verkeer door Westerland zat zijn. Het gaat hier met name om de Koningsweg en Poelweg. Deze wegen worden door veel automobilisten gebruikt als sluiproute van de A7 naar Den Helder en terug. Met de bewoners van Westerland is afgesproken dat wij (samen) oplossingen bedenken om de sluiproute minder aantrekkelijk te maken. De chicanes is een van deze oplossingen.