Het begin van de Dakar 2020 verloopt uitermate voorspoedig voor Martien Jimmink. Na een prima eerste etappe was ook de tweede, van Al Wajh naar Neom, een opperbeste dag voor de 59-jarige loonwerker uit Kolhorn. “Het ging zó goed. Het was gewoon enduro rijden.”
Dat de snelheid er zo lekker in zat lag ook wel een beetje aan het feit dat Jimmink de navigatie af en toe overslaat. Regelmatig rijdt hij gewoon achter anderen aan in de hoop dat die wel weten waar ze heen moeten. Soms gaat het ook simpelweg op gevoel. “Op punten waar iedereen aan het zoeken is, blijf ik even staan om te kijken wat er gebeurt. Als er een auto terugkomt, was dat dus niet goed. Als er een andere auto de andere kant op gaat, is dat meestal wel goed en dan ga ik daar achteraan. Meestal klopt het wel.”
Het is wel een risico, maar Jimmink neemt dat voor lief. “Ik vind het zonde van het ritme en de snelheid. En ik vind het gevaarlijk. Er is zo enorm veel stof en er liggen zoveel stenen. Soms rijden er dan ook nog mensen in de weg. Op één stukje had ik het zo aan de stok met een andere motorrijder, die steeds maar weer voorbij kwam. Daar ben ik op een gegeven moment met een rotgang voorbij gegaan, zo beu was ik het. Je moet constant heel goed opletten. In de laatste kilometers draaide mijn roadbook sowieso niet meer, dus moest ik wel achter anderen aan, maar die hele groep ging van het paadje.”
Jimmink besloot daarom maar om naar een rode zwaailamp toe te rijden. Die bleek toe te behoren aan een truck die terug kwam rijden. Jimmink besloot er toch maar achteraan te rijden en pikte zodoende nog een waypointje op dat hij aanvankelijk had gemist. Aan de finish wordt de gps uitgelezen en op basis van het aantal gemiste waypoints worden tijdstraffen toegekend. Hoe dat uitpakt, wordt vanavond bekend. Jimmink en de monteurs van HT Rally Raid hebben vanavond vrijaf. De motor moest tien minuten na aankomst bij het bivak in een parc fermé worden gezet. Er mag niet aan worden gesleuteld. Het roadbook wordt ook pas morgenochtend uitgereikt, net als vandaag.